Vi inom Axfoodkoncernen tror på att våga. Vi vet att det är svårt att skapa förändring och ibland dyker möjligheter upp utan att alla svar finns tillgängliga. Ska vi vänta in svaren, så försvinner möjligheten, och därför måste vi ibland våga ta kliv utan att ha hela bilden klar för oss. I detta fall fick vi möjligheten att ta bort ett lock som skulle minska vår plastförbrukning med 23 ton. Förhoppningarna vara stora men processen visade sig vara tuffare än vi hade kunnat ana.
Vi inom Axfoodkoncernen tror på att våga. Vi vet att det är svårt att skapa förändring och ibland dyker möjligheter upp utan att alla svar finns tillgängliga. Ska vi vänta in svaren, så försvinner möjligheten, och därför måste vi ibland våga ta kliv utan att ha hela bilden klar för oss. I detta fall fick vi möjligheten att ta bort ett lock som skulle minska vår plastförbrukning med 23 ton. Förhoppningarna vara stora men processen visade sig vara tuffare än vi hade kunnat ana.
Äntligen dök möjligheten upp. Att ta bort ett lock som skulle minska vår plastförbrukning med 23 ton. Att ta bort locken på Garants crème fraiche och ekologiska gräddfil innebar en möjlighet till plastbantning som vi inom Axfoodkoncernen ville ta. Varje år sätts miljontals lock på marknaden. Lock som efter kort livslängd slängs i soporna eller återvinningen. Att få bort en del av locken skulle därför innebära ett stort steg i vår utstakade väg mot hållbara förpackningar.
Men att förändra en förpackning är inte så enkelt som man kanske kan tro. Det är många parametrar att ta hänsyn till och som måste stämma för att en förpackning ska fungera. Förutom att de ska uppfylla alla krav på livsmedelssäkerhet, är det viktigt att de är praktiska att använda, fungerar i logistik och i butiker samt är kostnadseffektiv. Till detta kommer alla hållbarhetsaspekter att bara använda så mycket material som krävs, gärna från förnyelsebara källor och fungera i materialåtervinningen. Inte att glömma bort ökade förpackningsavgifter, skärpta lagkrav och vår egen drivkraft för att hela tiden skapa så hållbara förpackningar som möjligt genom att minska mängden material. Med andra ord är kravlistan lång. Riktigt lång!
Många utmaningar och frågor
Inför projektet hade vi många frågeställningar. Vi visste att vi inte längre kan använda förpackningar som inte har en väsentlig funktion då miljöpåverkan är för stor. Istället behövde vi våga tänka nytt och utmana för att skapa förändring. Men för att lyckas behövde vi få med oss hela produktionsledet, inklusive våra konsumenter, och det är lättare sagt än gjort. Vi ställde oss frågan: ratar man en crème fraiche utan lock eller märker man inte att det försvunnit? Vi landade i att bara ta bort locken på de lite mindre förpackningarna, då de ofta används vid ett tillfälle och det som blir över stannar som regel inte särskilt länge i kylen innan det äts upp.
En annan fråga vi diskuterade mycket var hur konsumenterna skulle kunna återförsluta en redan öppnad förpackning. Men här fanns det flera lösningar som vi trodde på. Det tunna oblatet i aluminium, under locket, går att vika bort och använda igen som skydd. Och kanske börjar många konsumenter att spara plastlock att återanvända? Vi var ganska övertygade om att lösningarna redan fanns och att detta inte var ett stort problem.
Vi tror på att våga. Vi valde därför att lansera de nya förpackningarna till Garants mindre varianter av crème fraiche och ekologiska gräddfil utan att alla svar fanns, med goda förhoppningar om ett gott mottagande.
Viktiga lärdomar
Lanseringsdagen kom och det första problemet dök upp. De nya förpackningarna hade drabbats av ett oförutsett problem genom att den lilla plasthinnan underst på oblatet lossnade. Plasthinnan finns där för att oblatet ska kunna svetsas fast mot plastbägaren. Och att det lossnade innebar att både att butiker och lager fick plocka bort ett stort antal förpackningar från hyllorna samt att konsumenter kontaktade oss. Resultatet? Konsumenterna valde bort produkterna och försäljningen sjönk.
Allt eftersom veckorna gick drog vi flera viktiga lärdomar. Det som fick oss att reagera allra mest var att matsvinnet ökade. Det berodde inte bara på produktionsfelet, utan på att fler förpackningar än vi räknat med avvek kvalitetsmässigt och bidrog till att de behövde kastas. Matsvinnet är ett betydligt allvarligare miljöproblem än förpackningar. Att mat som odlats, producerats, transporterats, förpackats och kylts inte äts upp bidrar inte bara till ett stort ekonomiskt svinn utan också ett resursslöseri med stor negativ miljöpåverkan, helt i onödan. På Axfood bedriver vi ett omfattande arbete för att minska matsvinnet och är på god väg att uppnå vårt halveringsmål. Att bidra till att matsvinnet ökar är därför något som vi inte kunde acceptera.
Vägen framåt
Schack matt? Verkligen inte. Det är inte läge att ge upp när förändringar behövs som allra mest. Därför ger vi inte upp och låter våra ekologiska produkter fortsatt vara utan lock. Det ger en plastminskning på drygt tre ton per år. Inte heller det är illa. Vissa av utmaningarna som vi såg på de konventionella produkterna har vi inte på samma sätt för de ekologiska och eko-konsumenterna tycks ha en annan förståelse för förändringen även om vissa utmaningar finns kvar.
Vad tar vi med oss från detta? Våga förändra. Och våga gör fel. Från misstag föds lärdomar och nya idéer. Och de är viktiga. Utan förändring stagnerar vi och det ger oss inte bättre förpackningar och, i förlängningen, en hållbar utveckling. Vi inom Axfoodkoncernen tror på att våga och det kommer vi fortsätta göra.
Blogginlägget är en del av Axfoods innovationsmånad. Ta del av mer innehåll från månaden här.