Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Björn Blomqvist: AI är en möjliggörare för alla inom Axfood

Björn Blomqvist, Head of AI Strategy Axfood 6 november 2024

Inom Axfood har vi länge haft en stark drivkraft att utvecklas genom innovation, och idag står AI i centrum för detta arbete. Vi har arbetat intensivt med AI i mer än fem år och under den tiden har vi tagit ut över 100 AI-modeller i produktion – modeller som hjälper oss med allt från att förbättra sortiment och logistik till att optimera kundmöten. AI är inte längre bara ett verktyg för experter utan nu ett innovativt stöd som alla våra medarbetare kan använda för att föra verksamheten framåt.

Björn Blomqvist, Head of AI Strategy på Axfood

Inom Axfood har vi länge haft en stark drivkraft att utvecklas genom innovation, och idag står AI i centrum för detta arbete. Vi har arbetat intensivt med AI i mer än fem år och under den tiden har vi tagit ut över 100 AI-modeller i produktion – modeller som hjälper oss med allt från att förbättra sortiment och logistik till att optimera kundmöten. AI är inte längre bara ett verktyg för experter utan nu ett innovativt stöd som alla våra medarbetare kan använda för att föra verksamheten framåt.

Axfoods AI-fokus har under de senaste åren legat mycket på analytisk AI – prognoser, klustring och optimeringar – vilket gett oss möjlighet att skapa mer hållbara och precisa varuflöden samt erbjuda ett bättre och mer anpassat sortiment till våra kunder. AI stöttar oss i att minska svinn, förfina logistik och göra kundmötet mer personligt. Vi ser AI som ett centralt verktyg för att skapa mer livskvalitet för våra kunder och stötta i vår vision om att erbjuda bra, prisvärd och hållbar mat.

Generativ AI ger nya möjligheter

De senaste åren har vi dock vidgat våra horisonter ytterligare och börjat arbeta med generativ AI. Det har gett oss möjlighet att skapa helt nya tillämpningar och sätt att arbeta. Ett konkret exempel är vårt egenutvecklade GenAI-verktyg för design av EMV-förpackningar. Vi använde verktyget för att designa förpackningen till Garant-mjölken, vilket blev en fantastisk lärdom i hur snabbt och kreativt vi kan arbeta när vi låter AI vara en del av designprocessen. Genom att träna modellen på tidigare produktbilder och använda tydliga instruktioner kunde vi snabbt ta fram och testa flera designidéer. Det skapade ett nytt sätt för oss att vara kreativa, minska ledtider och öka innovationskraften.

Garants AI-mjölk.jpg

En annan viktig del i vårt AI-arbete är utbildning. Inom koncernen har vi utvecklat en AI-utbildning för alla våra 15 000+ medarbetare för att öka adoptionen av AI inom hela Axfood. Det innovativa med denna utbildning är att vi använt AI-avatarer för att lära ut om AI. Med hjälp av denna teknologi har vi kunnat skapa dynamiska och anpassningsbara utbildningsfilmer genom att spela in bara några minuter av råmaterial. Det har gett oss möjlighet att snabbt skriva nya manus för olika målgrupper, byta språk för ökad tillgänglighet och se till att utbildningen alltid är aktuell och engagerande. Detta är ett exempel på hur AI kan öka innovation och effektivisering samtidigt.

Vi älskar innovation, och gärna tillsammans med andra

Vi ser det som avgörande att vår AI-utveckling inte bara sker internt utan även i samverkan med våra partners. Ett av våra samarbeten är med AWS, som är en ledande aktör inom AI. Tillsammans har vi bland annat arbetat med att skapa standardiserade mallar för skalbara och effektiva AI-modeller och pipelines (dataflöden), vilket lägger grunden för vår fortsatta utveckling. Läs mer om samarbetet här. Genom detta partnerskap sätter vi nya standarder för skalbarhet och höjer nivån på vår AI-kompetens.

Framåt jobbar vi fokuserat med att hitta nya sätt att möta våra kedjors kunder online med hjälp av generativ AI och traditionell AI – en utveckling som vi ser som oerhört spännande och som har potential att förändra kundupplevelsen i grunden. Vi tror att AI kommer att vara ett viktigt verktyg för Axfood i vårt syfte att skapa mer livskvalitet för alla och att erbjuda prisvärd, bra och hållbar mat.

Blogginlägget är en del av Axfoods innovationsmånad. Ta del av mer innehåll från månaden här.

Kategorier: Innovation
Björn Blomqvist, Head of AI Strategy

Om skribenten:

Björn Blomqvist, Head of AI Strategy

Björn leder Axfoodkoncernens strategiarbete inom AI för att säkerställa att Axfood driver utvecklingen av AI på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Tidigare arbetade Björn på Dagab där han ledde utvecklingen av AI-modeller och innan han kom till Axfoodkoncernen doktorerade han i matematik vid Uppsala universitet.