Axfood summerar ett kvartal där tillväxten återigen var högre än marknadens trots exceptionellt höga jämförelsetal. Därmed stärktes marknadspositionerna ytterligare med fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer. Resultatet påverkades negativt av en svagare försäljningsutveckling i Dagab samt kostnader kopplade till driftstörningar och periodens omläggning av logistiken. I kvartalet har avtal tecknats för att förvärva City Gross vilket ger Axfood tillväxtmöjligheter i stormarknadssegmentet och stärker konkurrensen på marknaden.
Axfood summerar ett kvartal där tillväxten återigen var högre än marknadens trots exceptionellt höga jämförelsetal. Därmed stärktes marknadspositionerna ytterligare med fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer. Resultatet påverkades negativt av en svagare försäljningsutveckling i Dagab samt kostnader kopplade till driftstörningar och periodens omläggning av logistiken. I kvartalet har avtal tecknats för att förvärva City Gross vilket ger Axfood tillväxtmöjligheter i stormarknadssegmentet och stärker konkurrensen på marknaden.
När vi gick in i det här året var vi medvetna om att vi skulle verka i en miljö med låg inflation, kostnadstryck och intensiv konkurrens. Mätningar visar att hushållen ser lite ljusare på framtiden efter att inflationen minskat betydligt, och vi ser nu en viss återhämtning av volymerna på dagligvarumarknaden. Däremot återspeglas detta inte i konsumtionsmönstren i någon väsentlig utsträckning, då marknadsdynamiken fortsatt präglas av stort fokus på prisvärde. Med en låg inflation och en negativ kalendereffekt uppgick marknadstillväxten under andra kvartalet till 2,2 procent. Utifrån dessa förutsättningar har vi inom Axfood fokuserat på att säkra vårt kunderbjudande och våra prispositioner.
Tillväxt mer än marknaden trots höga jämförelsetal
Trots exceptionellt höga jämförelsetal, där tillväxten föregående år uppgick till 17 procent jämfört med marknadens 9 procent, fortsatte Axfood att växa mer än marknaden under andra kvartalet. Detaljhandelsomsättningen ökade 2,6 procent drivet av fortsatt volymtillväxt från en fin kundtillströmning. Det är tydligt att våra koncept befäster sina marknadspositioner som stärkts
väsentligt de senaste åren.
Willys ambition att erbjuda Sveriges billigaste matkasse är fundamental i kedjans strategi, och under kvartalet har Willys fortsatt säkra sin prisposition. Tillväxten om 2,6 procent, som ställs mot marknadens högsta jämförelsetal, visar att strategin fungerar. Det bekräftas även av Willys kundundersökningar som visar en stor kundnöjdhet och stark lojalitet.
Hemköp fortsätter arbetet med att stärka kedjan inom sortiment, prisvärde och moderniseringar av butiker, och visar under kvartalet än en gång på en stark tillväxt i jämförbar försäljning om 4,6 procent. Även resultatutvecklingen var stark som en följd av tillväxten i kombination med noggrann kostnadskontroll. Under kvartalet kunde vi informera om att Shoan Etemadi, vice vd och försäljningschef för Hemköpskedjan, tillträder som ny vd med start den 15 augusti.
Situationen på café- och restaurangmarknaden är utmanande då många konsumenter prioriterar andra typer av utgifter än att gå ut och äta. Vår restauranggrossist Snabbgross redovisar en tillväxt om 1,8 procent. Positivt är att antalet unika kunder ökar vilket bidrar till en bra grund att fortsätta växa utifrån.
Framsteg i logistikomställningen men störningar under kvartalet
Det pågående arbetet med att etablera en ny logistikstruktur skapar förutsättningar för ökad effektivitet och stärkt konkurrenskraft. Under kvartalet har vi successivt skalat upp frysvolymerna i det nya logistikcentret i Bålsta vilket innebär att anläggningen nu har verksamhet i samtliga temperaturzoner. Därtill har expansionen och automatiseringen av det befintliga höglagret i Backa i Göteborg intensifierats.
Vi har dock haft vissa driftstörningar i upprampningen av Bålsta och har balanserat volymer mellan lagerenheter för att optimera flöden. Under den här omställningen har vi valt att prioritera stabilitet i leveranserna till butik vilket inneburit väsentligt högre personal- och transportkostnader. Samtidigt har försäljningsutvecklingen i Dagab varit svag vilket bidragit till en negativ resultatutveckling.
Sammantaget driver etableringen av koncernens nya logistikstruktur kostnader i det korta perspektivet, men med förväntade årliga effektivitetsförbättringar i linje med vad som tidigare kommunicerats. Vi är nu i en bättre position att under andra halvan av året vara i fas med omläggningen och successivt växla upp intrimningen.
Förvärvet av City Gross ger tillväxtmöjligheter
I början av juni kunde vi berätta att vi förvärvar stormarknadskonceptet City Gross, där vi redan idag har gemensam kontroll genom ett minoritetsägande. Vi är väldigt glada över att ha nått den här överenskommelsen och inväntar nu Konkurrensverkets prövning. Vi tror mycket på City Gross, och som ägare kommer vi att investera i att utveckla konceptet och effektivisera driften för att skapa långsiktigt lönsam tillväxt. Det här är något vi har både erfarenhet och kunskap om genom det omfattande arbete och utveckling vi gjort inom både Willys och Hemköp. Vi ser fram emot att arbeta för att stärka kedjan och tydligare utmana de stora aktörerna inom det växande stormarknadssegmentet.
Stärkt konkurrenskraft för framtiden
Vi summerar ett kvartal med en positiv utveckling i våra kedjor, men med ett svagare resultat som belastats av kostnader om 86 Mkr relaterade till driftstörningar och förvärvet av City Gross. Vi står starkt finansiellt och är trygga i att de satsningar vi gör skapar en solid plattform för ökad konkurrenskraft i framtiden.
Detta är min sista delårsrapport som vd och koncernchef för Axfood. Jag är stolt över den starka kulturen och breda kompetensen vi har inom koncernen, med medarbetare som brinner för att ta en ledande position inom prisvärd, bra och hållbar mat. Det är med varm hand jag lämnar över till min efterträdare Simone Margulies som kommer att leda Axfood in i nästa kapitel.