Vägen till ett inkluderande ledarskap har varit krokig för mig. Jag fick ett wake up call som ung chef när min medarbetare abrupt slutade på grund av min bristande förmåga till inkludering. Nu, många år senare, har jag lärt av andra och mig själv och kommit till insikt om hur viktigt det är med inkludering för att jag och de runt mig ska må bra.
Vägen till ett inkluderande ledarskap har varit krokig för mig. Jag fick ett wake up call som ung chef när min medarbetare abrupt slutade på grund av min bristande förmåga till inkludering. Nu, många år senare, har jag lärt av andra och mig själv och kommit till insikt om hur viktigt det är med inkludering för att jag och de runt mig ska må bra.
Jag började min resa i butik vid 17 års ålder. Att möta olika kunder var fantastiskt. Det fanns ingen typisk kund utan de kom i alla former, färger, känslor och attribut. Tidigt i min butikskarriär fick jag lära mig att ”ett hej kostar ingenting men gör all skillnad.” I butik pratar vi om att ge kunden LÖN – leende, ögonkontakt och nick. Genom alla kundmöten lärde jag mig snabbt att jag kan göra skillnad (och sälja mer) genom att vara öppen. Jag lärde mig också att jag själv mår bättre när jag är inkluderande mot andra.
Några år senare blev jag chef i samma butik. Ung, hungrig, engagerad – men med noll koll. Min uppfattning av gott ledarskap var att chefen pekade och medarbetarna gjorde. Hemskt, jag vet. Detta trots att jag då visste att jag mådde gott när kunderna kände sig inkluderade och att detta var ”deras butik”. Tänk att jag inte alls applicerade detta på mitt ledarskap och mitt team. För mig som ny chef tog det ett bra tag innan jag insåg att medarbetare lämnade på grund av mig. Extra påtagligt blev det när en medarbetare, efter lång tjänst, sade upp sig och då påpekade att jag inte frågat henne hur läget var en enda gång under de senaste sex månaderna. Ridå!
Sent ska idioten vakna och för mig kom vändningen i utbildning, mentorskap och en nyfunnen kunskap kring att om medarbetarna mår bra, så mår butiken bra.
Några år senare blev jag regionchef. Min roll var att leda och fördela arbetet för ett gäng butikschefer. Förutom att butikscheferna jag ledde var betydligt smartare än mig så hade de också kläm på att mångfald (olikheter) bidrar till perspektiv som i sin tur leder till kreativitet. Är kreativiteten hög så mår också butiken bättre. De hade också kläm på att för att få mångfalden att verka, det vill säga för att få fram kreativiteten, så är inkludering verktyget. Idag kan jag med säkerhet säga att de butiker som har en bra mix av personer och samtidigt är inkluderande presterade betydligt bättre än de som inte är det.
Jag minns särskilt en skarp butikschef som förklarade för mig att det var extra viktigt att vara nyfiken på de som var tysta. De tysta hade ofta värdefulla insikter som inte kom fram om de inte fick frågan. Under möten riktade han frågorna i huvudsak till de som var tysta. Genialt! Jag blev inte förvånad när just den butiken utsågs till årets butik.
Att inkludera handlar om att alla människor, oavsett deras egenskaper, ska kunna delta fullt ut i samhället. Det innebär att alla, oavsett till exempel ålder, kön, sexuell läggning, etnicitet eller om man är mer eller mindre tyst har samma rätt att vara delaktig och känna sig accepterad. Detta må låta självklart men är svårt. Svårt för att du och jag har fördomar, för att du och jag kommer från olika bakgrunder och har olika perspektiv. Men strunta i svårt nu, här kommer mina enkla men effektiva tips på hur du kan göra skillnad, på riktigt: Lär av butiksmedarbetarna! Jag handlar alltid på Willys och Hemköp, inte bara för att jag arbetar där (eller jo, kanske lite) men mest för att jag varje gång besöker butikerna får ögonkontakt, ett leende och ett hej. Våra butiker är fenomenala på kundbemötande och inkludering. Så säg hej, le och sök ögonkontakt – nya perspektiv och en god känsla i kroppen utlovas som bonus.