På Willys samlas människor från olika kulturer och med olika bakgrunder, men tillsammans delar vi samma vision – rätten till bra och hållbar mat för alla.
På Willys samlas människor från olika kulturer och med olika bakgrunder, men tillsammans delar vi samma vision – rätten till bra och hållbar mat för alla.
När jag kom som ny till Willys för drygt tre månader sedan slog det mig hur tydligt Willys genomsyrades av en inkluderande kultur. Både i butik och på supportkontor finns en genuin vänlighet och respekt för varandra som märks i det dagliga arbetet.
Våra butiker är på många sätt en spegling av samhället, där olikheter möts under ett och samma tak. I våra butiker är alla kunder välkomna. Matbutiken är en plats som förenar många, och vi arbetar för att den inkluderande kulturen som vi har i företaget ska genomsyra allt vi gör, från vår prissättning till mötet med våra kunder.
Willys mer än billigt
Jag får ofta höra när jag träffar nya människor i branschen att ”Willys vill ju bara sänka priserna”, och de allra flesta förknippar nog Willys med låga priser. Men för mig och mina kollegor står Willys för något mer än bara billig mat.
Willys består av 10 000 medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter men med en tydlig gemensam vision – att verka för allas rätt till bra mat.
I tider när de ekonomiska klyftorna ökat kraftigt i Sverige och många möter en ekonomiskt tuffare vardag arbetar vi på Willys för att demokratisera mat. Demokratiseringen av mat är en fråga som har blivit alltmer aktuell nu. Klyftorna ökar, medelklassen krymper och de som lever under fattigdomsgränsen har blivit allt fler, och det är en utveckling som accelererat de senaste två åren. Våra partner i sociala matbutiker runt om i Sverige vittnar om hur många fler kommer till dem nu och ansöker om att få handla.
Alla ska kunna välja bra och hållbar mat
En del gillar kött, vissa vill äta mycket grönt. Vissa vill handla mat som är producerad i Sverige medan andra letar efter varor från världens alla hörn. Vi på Willys tycker inte att någon ska behöva kompromissa med att handla det de vill på grund av priset. Men de senaste åren har det blivit tydligt att allt fler har fått göra just det. Andelen ekologiskt och frukt och grönt har minskat i svenska folkets varukorgar.
Vi vill kraftsamla för att vända den utvecklingen. Det senaste året har vi, ännu mer intensivt än någonsin, fortsatt att driva försäljningen av ekologiskt, hållbart och frukt och grönt. Inte bara genom enstaka kampanjer, utan genom ett kontinuerligt arbete med att ha ett sortiment med valfrihet och de allra lägsta priserna. Vi gör det här över tid och har ett större perspektiv framför ögonen: Alla ska ha råd att handla bra mat.
Låga priser inkluderar
Ibland får jag höra att bra mat faktiskt behöver få kosta, att låga priser inte är allt. Och så är det ju. Självklart ska hela kedjan, från jord till bord, vara hållbar – såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt. Men samtidigt är låga priser också vägen till att få fler att välja hållbart. Det är inte alla som har lyxen att kunna lägga några kronor till på matkassen, och än färre är det i dag.
Där har vi på Willys ett så viktigt ansvar – att vara effektiva, hålla nere våra kostnader och jobba smart. På så sätt blir priset på maten så lågt som möjligt. Så när någon säger att ”Willys ju bara vill sänka priserna” är det något jag blir glad över att höra. Vi är stolta över vårt arbete för att demokratisera bra mat. För oss är det just detta som är inkludering – att fler ska kunna handla och äta det de vill, oavsett förutsättningar.
Blogginlägget är en del av Axfoods inkluderingsmånad. Ta del av mer innehåll från månaden här.