Nu kan det bli slut på hopskrynklade kvitton i plånboken och högar med papperskvitton i slutet på kassabandet – nu inför Willys en tjänst som ger kunderna möjlighet att få sina kvitton digitalt istället. Varje år skrivs det ut kvitton på Willys som skulle räcka ett varv runt jorden om de lades på rad. Det finns stor potential till minskad nedskräpning och pappersförbrukning i Willys senaste hållbarhetsinitiativ.
Nu kan det bli slut på hopskrynklade kvitton i plånboken och högar med papperskvitton i slutet på kassabandet – nu inför Willys en tjänst som ger kunderna möjlighet att få sina kvitton digitalt istället. Varje år skrivs det ut kvitton på Willys som skulle räcka ett varv runt jorden om de lades på rad. Det finns stor potential till minskad nedskräpning och pappersförbrukning i Willys senaste hållbarhetsinitiativ.
En ny Sifo-undersökning, genomförd i januari 2019 och på uppdrag av Willys, visar att 31 procent av svenskarna skulle föredra att få sitt kvitto digitalt. Undersökningen visar också stora åldersskillnader vad gäller inställningen till kvitton när man handlar mat. Mer än en tredjedel (36%) av personer 16-34 år svarar att de aldrig eller mycket sällan vill ha ett kvitto, medan motsvarande andel bland 56-79 åringar är 16%.
– Digitala kvitton är efterfrågat både hos våra kunder och medarbetare. Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.
Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd.
För att få sitt kvitto digitalt, loggar kunden in på willys.se och klickar i en box – och i fortsättningen sparas då kvittot på kundens sida på willys.se eller i Willys-appen. Vill kunden någon gång ha sitt kvitto utskrivet i kassan, går det bra att säga till om det. Tjänsten finns tillgänglig från och med januari 2019.
*Sifo-undersökning genomförd under januari 2019. Webbaserad undersökning för åldrarna 16-79 år, representativt för Sveriges befolkning.
För ytterligare information, kontakta:
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.