Axfood möjliggör en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat.
Strålande försäljningstillväxt – Axfood växer mer än marknaden som helhet.
Axfood digitaliserar för framtiden – digitala kvitton, utrullning av e-handel och satsning på nätapotek.
VDs KOMMENTAR
Framgångsrikt och expansivt år
När Axfoodfamiljen nu lägger 2017 till handlingarna kan vi återigen summera ett framgångsrikt år. Ett år med flera strategiska förvärv, nya butiker och ökad satsning på e-handel. Samtidigt har vi visat en mycket stark tillväxt och levererar en rörelsemarginal i linje med våra långsiktiga mål. Vår stärkta position på den svenska dagligvarumarknaden är ett resultat av förvärvade bolag och en hög organisk försäljningstillväxt.
Klas Balkow, VD och koncernchef
MISSION OCH STRATEGI
Ledande inom bra och hållbar mat
Vi har förtydligat vår vision, mission och affärsidé för att skapa riktlinjer för koncernens väg framåt. Axfood består av flera framgångsrika och särskiljande matkoncept. Med en tydlig samverkan blir bolagen starkare och effektivare. För att nå vår vision om att bli ledande inom bra och hållbar mat fokuserar Axfood på sex strategiska områden.
NYCKELTAL
Nettoomsättning
45 968 Mkr
Rörelseresultat
1 886 Mkr
Rörelsemarginal4,1%
Ordinarie utdelning per aktie, föreslagen7kr
Direktavkastning
4,4%
Totalavkastning
senaste 5 åren219%
MEDARBETARE
Mångfald skapar affärsnytta
Axfood vill spegla det samhälle vi är en del av. Det ska märkas i sortimentet men också bland våra medarbetare. Mångfald gör oss ännu bättre på att möta våra kunders olika önskemål och behov, vilket skapar affärsnytta för koncernen.
Under 2017 ökade andelen ledare med internationell bakgrund med två procentenheter till 13 procent.
Den personliga utvecklingen inom Axfood är viktig, var
20:e
minut dygnet runt startar en
e-learning
Axfood speglar nutidens samhälle i Sverige
22%
av Axfoods anställda har
internationell bakgrund
HÅLLBARHET
Bra och hållbar mat till alla
Axfood vill vara en positiv förändringskraft i samhället. Genom att ta ställning, inspirera och vägleda driver vi oss själva och branschen mot ökad hållbarhet. Under 2017 har vi bland annat genomfört följande:
-
Alla frukt- och grönt-påsar är av bioplast
-
Infört pant på bärplastpåsar
-
Med kampanjerna ”Vego för alla” och ”Variera med vego” uppmuntrat våra kunder att välja vegetariska alternativ
-
Tagit ställning emot bränsle med palmolja
-
Skänkt flera hundra ton mat för att motverka matsvinn
-
Som första svenska aktör hjälpt internationella odlare att fasa ut bekämpningsmedel som är förbjudna inom EU
364 svenskmärkta egna varor
Sveriges billigaste matkasse – med bra mat för alla
Willys är Sveriges ledande lågpriskedja med ett brett sortiment i 207 butiker, varav 8 ingår i den nyförvärvade gränshandelskedjan Eurocash. Willys ska fortsätta att utveckla lågprissegmentet genom att erbjuda Sveriges billigaste matkasse – både i butiker och på nätet.
Nettoomsättning25 415Mkr
Tillväxt9,7%
Rörelsemarginal4,0%
Tillsammans med företagskunder utveckla en bättre affär
Axfood Närlivs hanterade koncernens företagskunder. Vid årsskiftet 2017/18 omorganiserades Axfood Närlivs. Axfood Snabbgross blev ett eget segment. Tempo flyttade till Hemköp medan Handlar’n och servicehandeln gick in under Dagab.
Nettoomsättning
2 984
Mkr
Tillväxt
3,5%
Rörelsemarginal
6,3%
Effektiv och innovativ verksamhet
Dagab är supportbolaget för koncernens inköp och logistikverksamhet. Dagab ansvarar för ett effektivt varuflöde och logistik. Lagerhanteringen sker genom sju distributionscentraler. I Dagab ingår även nyförvärven mat.se och Middagsfrid.
Nettoomsättning
41 139
Mkr
Tillväxt
5,2%
Rörelsemarginal
1,7%