Alla i Sverige ska ha rätt till god, hälsosam, prisvärd och hållbar mat.
Willys och Hemköps näthandel nådde över 2 miljoner konsumenter 2016. Och utrullningen fortsätter! Samtidigt välkomnas mat.se till Axfood.
Axfoods bästa år – igen. 2016 visade Axfood strålande försäljningstillväxt och ökad lönsamhet.
VD KOMMENTERAR
2016 var ytterligare ett år med strålande försäljningstillväxt. Därmed stärkte Axfood sin position som nummer två på den svenska marknaden. Målet var att prioritera tillväxt med bibehållen lönsamhet. Och det är precis vad vi har gjort. Alla bolag inom koncernen levde upp till mina förväntningar och rörelseresultatet för 2016 blev det bästa någonsin.
STRATEGI
Långsiktighet, kundfokus och ansvar – strategi för lönsam tillväxt
Genom tillväxt ska Axfood befästa sin position som nummer två på den svenska marknaden och öka sin marknadsandel. Förutom organisk tillväxt i befintliga butiker och en offensiv etableringstakt ska Axfood växa inom digitala affärer. I början av 2017 stärkte Axfood positionen inom e-handel genom förvärvet av nätbutiken mat.se och utökade närvaron inom lågsprissegmentet genom att gå in i gränshandel.
NYCKELTAL
Nettoomsättning
+5,1%
Rörelseresultat
1 902
Mkr
Rörelsemarginal
+10 baspunkter
Ordinarie utdelning per aktie, föreslagen6,00kr
Direktavkastning 2016
4,1%
Totalavkastning
senaste 5 åren184%
MEDARBETARE
Passion för mat och människor
Axfood – en bra arbetsgivare enligt medarbetarna.
Majoriteten av medarbetarna skulle rekommendera Axfood som arbetsgivare till sina vänner och
83 procent är stolta över att arbeta på sin arbetsplats. Koncerners nöjd-medarbetarindex (NMI) uppgår till 92, vilket är långt över benchmark på 86.
Drygt 8 av 10 medarbetare är stolta över att arbeta inom Axfoodkoncernen
Axfood speglar nutidens samhälle i Sverige
21%
av Axfoods anställda har internationell bakgrund
Den personliga utvecklingen inom Axfood är viktig, var
15:e
minut dygnet runt startar
en e-learning
Bra och hållbar mat till alla
Axfood ska se till att det finns bra och hållbar mat till alla. Alltid. Konsumenternas intresse för ekologiska varor, certifierade produkter och vegetabiliska proteinersättare fortsätter, vilket ökar den vegetariska och ekologiska andelen av försäljningen.
Med de egna varorna går Axfood i bräschen vad gäller krav på både produkter och leverantörer för att göra skillnad i sociala, miljö- och naturresursfrågor. Successivt införs också den svenskmärkning som branschen införde under året för att underlätta för konsumenten att se varans svenska ursprung.
258 egna varor hade 2016 svenskmärkningen.
Ekologisk andel av livsmedelsförsäljningen
Andel egna varor av nettoomsättningen
Sveriges billigaste matkasse – med bra mat för alla
Willys leder och utvecklar lågprissegmentet i Sverige och är matbutiken för de prismedvetna. Willys ska erbjuda Sveriges billigaste matkasse både i de 196 fysiska butikerna och via e-handel.
Nettoomsättning23 164
Mkr
Tillväxt3,8%
Rörelsemarginal4,0%
Tillsammans med företagskunder utveckla en bättre affär
Axfood Närlivs är en ledande grossist. Bolaget möter kunder med skilda behov inom flera segment: Handlar'n och Tempo, Convenience och den egna butikskedjan Axfood Snabbgross med 22 butiker.
Nettoomsättning
2 884
Mkr
Tillväxt
5,5%
Rörelsemarginal
7,0%
Supportbolaget Dagab stödjer hela Axfood-koncernen genom rätt sortiment, rätt inköpspris och optimala logistiklösningar. Dagab ansvarar för ett effektivt varuflöde från sortimentsutveckling och inköp till lagerhantering och distribution.
Nettoomsättning
42 319
Mkr
Tillväxt
6,4%
Rörelsemarginal
1,6%