Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Linda Gunnarsson, inkluderande butikschef på Hemköp

5 mars 2025

Linda har en gedigen bakgrund inom dagligvaruhandeln och är nu butikschef för en av Hemköps största butiker. Hon brinner för försäljning och inkludering.

Linda Gunnarsson, butikschef på Hemköp

Linda Gunnarsson, butikschef på Hemköp. Foto: Elin Andersson

Linda har en gedigen bakgrund inom dagligvaruhandeln och är nu butikschef för en av Hemköps största butiker. Hon brinner för försäljning och inkludering.

Hej Linda! Hur har din resa inom dagligvaruhandeln sett ut?

– Jag har arbetat i livsmedelsbutik sedan ungdomen och började min resa inom Axfood 2006. Under mina första år arbetade jag som butikschef på en Willys Hemma-butik. Efter några år blev jag butikschef på Willys och därefter regionchef innan jag gick över till Hemköp. Det var självklart för mig att stanna inom Axfood eftersom det är en trygg arbetsgivare som driver en god personalpolitik och ger chans till stora utvecklingsmöjligheter. Inom Axfood kan man nå sina mål om man är beredd att göra det som krävs!

Vad innebär din roll som butikschef på Hemköp Torsplan?

– Min roll som butikschef är mycket varierande och omfattar allt från att uppnå butikens budgetmål till att vara en inspirerande ledare. Det är av största vikt för mig att bekräfta och respektera mina medarbetare. Som chef är det min uppgift att identifiera styrkor och svagheter för att kunna placera rätt person på rätt plats. För att skapa ett effektivt team anser jag att det är viktigt att tänka utanför ramarna och undvika förutfattade meningar. Jag känner också ett stort ansvar för att skapa en trivsam arbetsmiljö, det ska vara roligt att gå till jobbet!

En av dina hjärtefrågor är inkludering. Hur visar det sig i ditt arbete?

– För mig är det viktigt att se och tro på människan. Mångfald och inkludering handlar inte bara om ursprung, utan även om att ge unga och nyanställda en chans. Det är viktigt att våga pröva nya saker och värdesätta olika kulturer. En mångkulturell butik är en stor fördel, men många möter fördomar och har svårt att få jobb trots att de skulle vara en stor tillgång. För en tid sedan samarbetade utvalda Hemköpbutiker med ett företag som arbetar med hörselskadade och döva, och några butiker tog emot dessa medarbetare. Otroligt engagerade och duktiga medarbetare!

– Ett annat exempel är personer som inte behärskar språket så bra; jag tror att man lär sig bäst på arbetsplatsen. Som arbetsgivare är det viktigt att våga ta emot olika människor, till exempel från Arbetsförmedlingen, för att ge dem en chans att komma ut i arbetslivet och det är något som jag verkligen anammat under min tid inom koncernen.

Ett av Axfoods kärnvärden är ”butiken är vår scen” där ett stort fokus ligger på att skapa goda kundmöten. Vad innebär det för dig som butikschef?

– För mig innebär kundbemötande många olika saker, såsom hur vi exponerar våra varor, att ha en säljande butik, prydliga hyllor och prisvärde. Mitt främsta mål är att vara en så bra chef och ledare som möjligt, så att medarbetarna mår bra, vilket i sin tur speglas i deras kundmöten. Jag strävar efter att vara tydlig i mina förväntningar och skapa trygghet hos personalen, så att de vet vad de ska göra. Trygghet innebär att personalen känner sig sedda och hörda, och ett tydligt regelverk bidrar också till en ökad trygghet. Dessutom är det viktigt att ha roligt på jobbet och att kunna bjuda på sig själv, vilket återspeglas i hur vi möter våra kunder.

Axfood har som målbild att vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-sverige, hur tar det sig uttryck i din butik?

– På Hemköp Torsplan arbetar vi dagligen med att minska vårt matsvinn. Ett av våra kärnvärden är ”vi har koll” vilket återspeglas i vårt ständiga arbete med att se över sortimentet för att minska onödigt svinn. Vi tar kalkylerade risker vid inköp och att göra våra förhandsordrar korrekt. Vi har även möjlighet att ta hand om fullgoda produkter och tillaga det i vårt kök som sedan säljs på varmmatsbuffen. Utöver detta så donerar vi även bröd till frälsningsarmén.

Vad tycker du är de viktigaste faktorerna för att driva en framgångsrik butik?

– För att driva en framgångsrik butik krävs det att medarbetarna trivs och då är ett tydligt ledarskap och rutiner viktiga. Att för mig som chef se varje medarbetare och ha ett stort hjärta. När man ser till kunderna tycker jag det är viktigt att butiken är fräsch och att hyllorna är frontade och välfyllda!

Tre snabba med Linda:

Favoritvara från EMV? Garants olivolja

Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en butikschef?

Glad, positiv och tydlig med hjärtat på rätt ställe.

Vad är det bästa med ditt jobb? Allt!