Direkt efter avslutade studier i datavetenskap började David jobba som data scientist på Axfood. ”Efter några månaders anställning, på mitt första riktiga jobb, får jag sätta modeller i produktion som påverkar miljontals kunder. Det är häftigt!”
David Grönberg jobbar som data scientist på Axfood. Foto: Elin Andersson
Direkt efter avslutade studier i datavetenskap började David jobba som data scientist på Axfood. ”Efter några månaders anställning, på mitt första riktiga jobb, får jag sätta modeller i produktion som påverkar miljontals kunder. Det är häftigt!”
Vad gör du som data scientist?
– Jag jobbar som data scientist inom strategi och affärsutveckling på Axfood. Det innebär att jag jobbar lite överallt i koncernen, just nu främst med Hemköps kundprogram. Jag använder data och algoritmer för att öka personifieringen av kundprogrammets kommunikation med kund. Cirka 30 procent av tiden jobbar jag tillsammans med övriga data scientists med att blicka framåt övergripligt. Vi läser det senaste inom forskning om maskininlärning, experimenterar med nya modeller och kommer med nya idéer. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och utbilda sig själv i den här rollen. Jag gillar balansen med praktiskt arbete blandat med lite mer framåtsträvande, kreativtitet och experimentellt.
Vad fick dig att söka till Axfood?
– Jag kom till Axfood direkt efter min utbildning. Dagligvarubranschen utvecklas och förändras i snabb takt och Axfood är en av spelarna som driver på utvecklingen. Jag hade sommarjobbat och jobbat extra på leverantörssidan under utbildningen och kände att jag ville komma närmare kunden, dels för att det finns mer data, dels för att det är mer intressant. Axfood var ett självklart val för mig.
Beskriv hur det är att jobba inom strategi och affärsutveckling på Axfood!
– Det är väldigt kul och lärorikt. Majoriteten av mina kollegor är inte data scientists utan affärsutvecklare. Jag blir imponerad av och lär mig mycket av mina kollegor varje dag. Vi har olika bakgrund och olika perspektiv. Jag, som kommer från det tekniska hållet, lär mig massor om affärssidan från mina kollegor. Det är värdefullt att ha även det perspektivet när jag bygger en modell eller analyserar data.
Hur är det att jobba inom en koncern?
– Det är en bonus eftersom det breddar arbetsuppgifterna och frågeställningarna som jag jobbar med. En konkret fördel är att vi tar lärdomar från varandra, testar någonstans först och gör liknande för andra bolag. Det är positivt att jobba centralt och jobba med de olika koncepten. Ibland är det väldigt likt emellan, nästan copy-paste, men ofta kan business-besluten skilja sig åt. Vi sprider gärna kunskap inom koncernen och hjälper varandra.
Vad är roligast med ditt jobb?
– Jag gillar kombinationen av data och människor. Man kan ju tro att en data scientist bara jobbar med data, men datan kommer ju från människor. Det handlar lika mycket om att förstå människor som att förstå data. Jag gillar att jobba kundnära, det är lite psykologi i det också, att se trender och koppla till verkliga händelser. Det är en rolig utmaning – människor är komplexa varelser!
– En av de stora anledningarna till att jag valde Axfood är att det finns så många möjligheter att använda datan. Vi har många medlemmar i våra kundprogram som genererar data varje dag. Dessutom har vi bra och strukturerad data, vilket gör det enkelt att gå från idé till att ha något i produktion. Det är en bra miljö att jobba i.
Hur har du utvecklats sedan du började på Axfood?
– Jag har lärt mig att se avvägningar i alla lösningar, både från det tekniska perspektivet och affärsperspektivet. Jag har också lärt mig att det är viktigt att kunna kommunicera lösningar på ett enkelt sätt, det är inte bara data scientists som ska förstå. Det behöver vara lätt att förmedla styrkorna med lösningen. Viktigt att det är lätt att förstå och se affärsvärdet i det.
Hur skulle du beskriva kulturen? Beskriv stämningen i ditt team!
– Vi har en can-do attityd där inget känns omöjligt och där nya idéer är alltid välkomna. Vi har ofta workshops där vi får spåna fritt om nya satsningar, koncept och lösningar. Vi vill alla utveckla Axfood till det bästa det kan bli, vi är innovativa och vi har verkligen kul på vägen dit.
Vad är du stolt över i ditt jobb?
– Generellt är jag stolt över att det jag jobbar med påverkar miljoner människor till det bättre. Jag gör en insats för att förbättra deras upplevelse. Att jag sitter med riktiga problem på den här skalan. När vi sätter en modell i produktion för ett kundprogram påverkar det flera miljoner kunder. Här gör man saker på riktigt och det fick jag börja med tidigt i min anställning. Efter några månaders anställning, på mitt första riktiga jobb, får jag sätta modeller i produktion som påverkar miljoner kunder. Det är faktiskt lite häftigt!
Vad skulle du säga till en kandidat som är intresserad av att börja på Axfood?
– Sök! Speciellt om du är intresserad av avancerad analys. Vi har en uppsjö av bra strukturerad data och använder de senaste teknikerna. Vi har grymma data engineers och utvecklare som möjliggör att vi kan ta en modell från idé till produktion på nolltid. Vill du göra saker på riktigt så är Axfood perfekt för det!
– Vi står inte stilla, det är nya idéer och det händer något nytt hela tiden inom koncernen. Vi har även flera analysforum där vi kan nörda ner oss i problem och diskutera lösningar med andra data scientists inom Axfood. Senaste åren har man byggt en ordentlig grund för att verkligen kunna jobba med avancerad analys – nu vill vi bara köra! Så det är en bra och rolig tid att komma in.
Och slutligen – vilken är din favoriträtt?
– En klassisk cheeseburgare!
Bakgrund: David Grönberg började inom strategi och affärsutveckling på Axfood i juni 2021. Han har en master i datavetenskap med specialisering inom maskininlärning från Linköpings universitet.
Data scientist på svenska
Det finns inget ersättningsbart ord för data scientist på svenska. Därför använder vi den etablerade engelska termen.