
Process och incidenthantering
För att förekomma risker eller minimera effekter och skador arbetar Axfood med en etablerad Enterprise Risk Management-process där risker kontinuerligt identifieras, hanteras och rapporteras. I detta arbete sannolikhets- och konsekvensbedöms samtliga risker. I de operativa och strategiska riskerna ingår hållbarhetsrisker.
Riskhanteringsprocessen
Risker bedöms och dokumenteras av respektive riskägare minst två gånger per år och vid behov löpande. Riskägare är medlemmarna i koncernledningen med ansvar för sin respektive områdesriskkarta. Bedömningen sker både av förändrad risknivå för befintliga risker och tillkommande risker. Strategiska risker relaterade till exempelvis ökad konkurrens, förändringar i sortiment och annat i omvärlden som kan påverka Axfoods strategiska mål hanteras i styrelsens och koncernledningens löpande arbete.
Risker klassificeras och kategoriseras efter hur väl genomförda motåtgärder som finns på plats. Inom Axfood finns en riskkommitté som leds av koncernens Risk Manager. Riskkommittén har som uppgift att bland annat följa planerade motåtgärder samt konsolidera de risker som inventerats av respektive riskägare. Sammanställningen görs centralt och sammanfaller tidsmässigt med koncernens affärsplan vilket underlättar budgetering för beslutade motåtgärder. För en beskrivning av organisation, styrning och rapportering av Axfoods riskhantering, se illustrationen till höger. Förvärvet av City Gross slutfördes den 1 november 2024 och City Gross kommer inkluderas i koncernens riskhanteringsprocess från 2025.
Incidenthantering
Inom Axfood finns system för incidentrapportering. Genom dessa görs en sammanställning av hur operativa risker prioriteras och hanteras effektivt och systematiskt.
Krishantering och kontinuitetsplaner
Planer för krishantering finns på plats inom Axfood vilka övas på regelbundet av samtliga koncernbolags krisledningar. Syftet är att säkerställa god beredskap i händelse av kris och att rätt åtgärder vidtas av utsedda nyckelfunktioner vid rätt tillfälle. Målsättningen är att minimera den akuta skadan i en situation där normala rutiner inte räcker till. För händelser där krisen riskerar att bli långvarig sker arbete aktivt och förebyggande med kontinuitetsplaner för att begränsa tiden för avbrottet till ett minimum.
Försäkringar
Axfood har koncerngemensamma försäkringar som årligen revideras av oberoende extern part. Försäkringarna omfattar bland annat egendom, avbrott, produktansvar, cyber, transport samt ansvarsförsäkring för styrelseledamöter och ledande befattningshavare. Koncernens samtliga försäkringar förnyas innan huvudförfallodagen.