Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoods samarbete med Generation Pep – för barn och ungas hälsa

Axfood ska bidra till bättre folkhälsa och goda matvanor för alla genom att öka kunskapen och underlätta hälsosamma val.​ Samarbetet med den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep är en del av detta arbete.

Exempel på vad vårt samarbete resulterat i hittills

Axfoods nya mellanmålsprodukt råggyberry

Nu lanseras Råggyberry – ett unikt mellanmål

Mångårigt innovations- och utvecklingsarbete visar att mineraler som järn och zink kan bli nästan lika tillgängliga i spannmål som i kött. Axfood och Generation Pep lanserar nu Råggyberry, ett mellanmål baserat på denna innovation och fyllt med näring, mineraler, fullkorn och frukt.

Hamburgare på Nöt & Grönt-färs från Garant

Storsäljaren Nöt & Grönt får en uppföljare

Nöt & Grönt-burgaren från Garant är Nyckelhålsmärkt, bär Kött från Sverige-märkningen och lanseras i samarbete med Generation Pep. Precis som Nöt & Grönt-färsen innehåller den lika delar nötkött och grönsaker och halverar därmed klimatavtrycket jämfört med en vanlig nöthamburgare. Den är dessutom både mer hälsosam och billigare.

Mellanmålshylla i en Hemköpsbutik

Mellis-inspiration för barn och unga

Axfoods bolag Hemköp, Willys, Snabbgross och Dagab har tillsammans med Generation Pep tagit fram olika typer av kampanjer och material som ska bidra till att inspirera och stimulera till mer hälsosamma mellanmål för barn och unga, både i butiker, online och i annan kommunikation.

Samlingsbild på samarbetet mellan organisationerna

Vi firar 1 år som samarbetspartners

I januari 2023 ingick Axfood ett långsiktigt samarbete med Generation Pep. Samarbetet innebär att sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val. Läs om vårt första år tillsammans!

Simone Margulies, Axfoods vd och koncernchef:

Vi vet att grunden till bra och hälsosamma matvanor läggs i tidig ålder och tillsammans med Generation Pep vill vi skapa förutsättningar för barn och unga att äta bra resten av livet

Hur kan vi få barn och unga att äta mer hälsosamt?

Lyssna in när representanter från Generation Pep, Dagab och Hemköp diskuterar barn och ungas matvanor. Vad kan dagligvaruhandeln kan göra för att skapa bättre försättningar för unga att äta mer hälsosamt? Under sändningen tittar vi även närmare på Hemköps satsning på frukt och grönt.

Nyttigt vetande (källa: Generation Pep 2024)

3%

av Sveriges barn och unga äter och rör sig i enlighet med kostråd och rekommendationer.

4 av 10

barn äter grönsaker varje dag. I genomsnitt äter de 260 gram grönsaker och frukt per dag.

1 av 10

äter grönsaker, frukt och fisk enligt kostråden för barn.

500gr

är det rekommenderade dagliga intaget av grönsaker, frukt och bär för barn över tio år.