Hemköp – matglädje och inspiration
Hemköp erbjuder ett prisvärt och brett sortiment med ett stort utbud av färskvaror. Egenägda butiker, handlarägda butiker och e-handel ska på ett enkelt och genomtänkt sätt inspirera till bra måltider.
Hemköp tar sin utgångspunkt i glädjen för mat som gör gott både för människan och omvärlden. För att kunderna ska känna sig trygga med sina inköp erbjuder Hemköp ett brett sortiment av hållbara varor, utvalda med omsorg.
Matglädje och inspiration
Glädjen för god mat i säsong genomsyrar Hemköps butiker såväl som e-handel. Hemköp strävar efter att alltid erbjuda kunderna ett stort urval av ekologiska och vegetariska produkter. Genom matinspiration vill Hemköp göra det så enkelt som möjligt för kunderna att navigera rätt i receptdjungeln, vardagspusslet och bland nya mattrender, till vardag som till fest.
Hållbarhet ett ledord
Hemköp har arbetat aktivt med hållbarhet sedan 1980-talet. Idag säljer Hemköp exempelvis endast ekologiska bananer, Fairtrade-märkta rosor och ägg från frigående höns. Hemköp var den första dagligvarukedjan i Sverige som slutade att sälja fisk och skaldjur från hotade bestånd. 2017 var Hemköp först med att införa pant på plastbärkassar och konceptet Variera med vego där exempelvis halloumiburgare exponeras bredvid kötthamburgare.
Prisvärd e-handel
Sedan 2016 erbjuder Hemköp e-handel där kunderna antingen kan beställa hem varor eller hämta dem i butik. Som första svenska dagligvaruaktör klimatkompenserar Hemköp sina leveranser från butik till kund vid beställning av matvaror på Hemköp.se. Hemköps leveranser optimeras för att bli så klimatvänliga som möjligt, de utsläpp som ändå genereras klimatkompenseras.
Nyckeltal 2023
Nettoomsättning
7 432 Mkr (6 650)
Detaljhandelsomsättning
19 940 Mkr (18 263)
Rörelseresultat
300 Mkr (283)
Rörelsemarginal
4,0% (4,3)
Antal butiker
202, varav 66 egenägda och 136 handlarägda
Medelantalet anställda
1 649 (1 632)