Hemköp

Hemköp ska erbjuda sina kunder ett brett och prisvärt sortiment, inspirera till matglädje och ge en hög servicenivå för att möta och infria kundernas förväntningar. Hemköps kunder söker variation, valmöjligheter och bra kvalitet till bra pris i matbutiken. Det är den aktiva kunden som tycker om god mat och är mån om sin hälsa och miljön.

Hemköps ambition är att bli det mest hållbara varumärket i dagligvarubranschen.

Nyckeltal

2015 2014
Butiksomsättning inkl
handlarägda butiker
12 005 11 443
Nettoomsättning 5 883 5 510
Omsättningsförändring i jämförbara butiker (%) 5,0 2,3
Rörelseresultat 221 197
Rörelsemarginal (%) 3,8 3,6
Antal egenägda butiker 68 68
Medelantalet anställda under året 1 745 1 683
Andel EMV (%) 21,4 20,3

Belopp i Mkr om inget annat anges.

Affärsidé

Den personliga matbutiken som på ett enkelt och omsorgsfullt sätt inspirerar den  aktiva familjen till bra måltidslösningar för vardag och helg.

Butiker

Hemköpskedjan har totalt 185 butiker varav 67 är egenägda. Hemköps butiker återfinns i centrala lägen i stadskärnor och bostadsområden. Butikernas säljytor varierar från 400 till 4 000 kvadratmeter. Antalet artiklar i butik är cirka 10 000–12 000.

Ortens mest omtyckta butik

För att nå visionen att bli "ortens mest mtyckta butik" ska Hemköp stärka sin relation med kunderna. Butikerna marknadsför sig i sina närområden och anpassar butiker och erbjuanden efter kundernas specifika behov.

Digitalt kundprogram

Hemköp har utvecklat sitt bonuskundprogram och erbjuder ett kortlöst medlemskap och kommunikation via digitala kanaler. Läs mer om appen och ladda ned den. 

Samarbete med SOS Barnbyar

Sedan åtta år tillbaka stödjer Hemköp SOS barnbyar och en barnby har byggts upp i Ukraina. Hemköp och Hemkunder stödjer även ett projekt med SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission, som ska ge rumänska EU-migranter och deras barn det långsiktiga stöd som krävs för att föräldrar och barn ska kunna återförenas i Rumänien.

 

 

 

Senast uppdaterad: 2017-02-10 08:34

Dela med dig