Strategi

Fem strategiska mål ska bidra till att Axfood skapar ytterligare värde för sina aktieägare och andra intressenter. Strategin tar utgångspunkt i kundernas upplevelse och är inriktad på lönsam tillväxt, hållbar utveckling och en kostnadseffektiv organisation.

Lönsamhet

Axfood ska vara det mest lönsamma bolaget på den svenska dagligvarumarknaden.

  • Bibehålla en hög andel egna märkesvaror.
  • Kostnadskontroll i alla led.
  • Öka automatiseringen i butiks- och logistikledet.
  • Eftersträva bästa inköpspris på marknaden.

Tillväxt

Axfood ska öka sin marknadsandel och förstärka sin position som
nummer två på den svenska marknaden genom satsning på såväl
egenägda som handlarägda butiker.

  • Öka försäljningen genom utveckling av kedje- och butiksdriften.
  • Offensiv etableringstakt i storstäder och andra regionala tillväxtområden.
  • Växa inom e-handel och förberedda måltidslösningar.
  • Utveckla en långsiktig och stabil affärsmodell för handlare.
  • Vidareutveckla Axfoods affärssystem.

Kund

Axfood ska öka sin kundorientering och erbjuda den bästa kundupplevelsen för respektive koncepts målgrupp.

  • Erbjuda attraktiva butiker med ett brett sortiment.
  • Ökad innovationsgraden för viktiga kategorier.
  • Öka lojaliteten genom utveckling av kundprogram.
  • Förbättra lokala och regionala kunderbjudanden.
  • Utökade digitala erbjudanden.

Hållbar utveckling

Axfood ska aktivt driva arbete för hållbar utveckling för att bli bäst i branschen.

  • Minska klimatpåverkan och energiförbrukningen.
  • Förbättra hanteringen och återvinningen av förnyelsebar råvara.
  • Öka samhällsengagemanget.
  • Bibehålla en god kontroll av det sociala ansvaret bland leverantörer.

Medarbetare och organisation

Axfood ska ha stolta och engagerade medarbetare och handlare som samverkar i en kostnadseffektiv organisation.

  • Säkra butikschefs- och handlarförsörjningen.
  • Attrahera, behålla och utveckla medarbetare.
  • Utveckla värderingsstyrt ledarskap och aktivt medarbetarskap.
  • Öka mångfalden på ledande positioner.
  • Behålla en hög andel frisknärvaro.
  • Öka kundorienteringen och vidareutveckla affärsmannaskapet.

Senast uppdaterad: 2014-03-04 11:40

Dela med dig