Strategi

Långsiktighet, kundfokus och ansvar skapar Axfoods strategi om lönsam tillväxt. Genom att bland annat fortsätta utveckla ett attraktivt sortiment, öka innovationsgraden och etablera butiker i strategiskt viktiga lägen drivs utvecklingen mot visionen att vara Sveriges bästa dagligvarubolag.

Nedan finns korta punkter kring varje strategiskt prioriterat område, läs gärna mer i årsredovisningen till höger.

Kund

Axfood ska erbjuda den bästa kundupplevelsen för respektive koncepts målgrupp och ständigt öka sin kundorientering.

  • Erbjuda attraktiva butiker med ett brett sortiment
  • Öka innovationsgraden för viktiga varukategorier
  • Utveckla kundprogrammen och bli ledande i det digitala kundmötet
  • Förbättra lokala och regionala
    kunderbjudanden
  • Underlätta för kunder som vill göra ansvarsfulla val

Lönsamhet

Axfood ska vara det lönsammaste bolaget på den svenska dagligvarumarknaden.

  • Effektivisera sortimentet
  • Öka effektiviteten i logistik och butiksledet
  • God kostnadskontroll

Tillväxt

Axfood ska öka marknadsandelen. Genom tillväxt ska Axfood befästa sin position som nummer två på den svenska marknaden, både genom egenägda och handlarägda butiker.

  • Driva organisk tillväxt
  • En offensiv etableringstakt
  • Växa inom digitala affärer
  • Utveckla tjänsteerbjudandet

Hållbar utveckling

Axfood har en tydlig målsättning inom hållbarhet – att vara och uppfattas som bäst i branschen.

  • Vara en föregångare för att minska klimatpåverkan
  • Säkerställa god kontroll av leverantörskedjan
  • Vara en aktiv och ansvarstagande samhällsaktör

Medarbetare och organisation

Axfood ska ha stolta och engagerade medarbetare och handlare som samverkar i en kostnadseffektiv organisation.

  • Attrahera, behålla och utveckla medarbetare
  • Präglas av värderingsstyrt ledarskap, aktivt medarbetarskap och en tydlig
    Axfoodkultur
  • Vara en kundorienterad organisation med ett starkt affärsmannaskap
  • Säkerställa ändamålsenliga, användarvänliga, kostnadseffektiva och
    säkra HR-processer

Senast uppdaterad: 2016-02-29 14:08

Dela med dig