Matkassen 2030 – en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige

Rapporten Matkassen 2030 är Axfoods inspel till en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige. I våra drygt 260 butiker landet över möter vi dagligen kunder som visar ett växande engagemang kring hållbarhetsfrågor. Intresset har aldrig tidigare varit så högt som det är idag.

Matkassen 2030 utgår från den matkasse som över en miljon kunder handlar fysiskt eller online från våra butiker varje vecka. Kundernas köpbeslut har en enorm inverkan på samhället, både nationellt och globalt. Men det måste bli enklare för dem att välja rätt, både när det gäller miljö och hälsa. 2030 års matkasse främjar ett hållbart svenskt jordbruk, ställer krav på att vi är nytänkande och att vi inspirerar och underlättar för kunderna att göra mer hållbara val i butik.

För oss är visionen att den matkasse som våra kunder handlar om några år är betydligt mer hållbar än dagens matkasse. Som en av Sveriges ledande dagligvaruaktörer vill vi därför påverka arbetet med den av regeringen föreslagna livsmedelsstrategin och kommande handlingsplaner. Vi vill också uppmana branschaktörer och beslutsfattare att samverka för att få resultat. I rapporten presenteras 79 förslag till vad näringsliv, politiker, myndigheter och kunder kan göra. Exempel:

  • Sätt ett politiskt mål för ekologisk konsumtion inom offentlig sektor.
  • Inrätta ett industriforskningsinstitut som bidrar till innovation och utveckling av framtidens livsmedel.
  • Anta ett nationellt mål för att halvera matsvinnet till 2030.

Vi uppmanar politiker och myndigheter att stötta den hållbara utvecklingen genom skatter och avgifter som inte bara går direkt in i statskassan utan också belönar hållbara lösningar och val. De behöver föra ett effektivt och långsiktigt samarbete med näringslivet för att främja den form av innovation och samhällsstruktur som krävs för att möjliggöra en mer hållbar matkasse. Därför måste vi alltid ha kunden i fokus – för i slutändan är det vad kunden aktivt väljer att handla och äta som gör den stora skillnaden.

Så äter vi 2030

År 2030 tror vi att konsumenterna väljer ungefär samma typ av mat som idag. Samtidigt har hållbarhet som begrepp slagit igenom ännu mer hos den stora massan, och kunderna är mer medvetna om hållbar mat och handlar därefter. Vi kommer att fortsätta äta god mat, men med godare samvete!

Vanligt i matkassen 2016: Pasta, nötfärs, potatis och ris odlad norsk lax, flygtransporterade sockerärtor, färskt bröd med kort datum, 2 liter ekologisk mjölk, 1 liter sötad yoghurt, påläggsskinka av danskt griskött, ekologiska bananer, konventionellt odlade äpplen, apelsiner och vindruvor, flygtransporterade färska bär som jordgubbar och hallon, ägg från frigående höns inomhus, färdiglagad pirog och pizza samt vatten på flaska.

Vanligare i matkassen 2030: Ekologisk pasta, bönpasta, vegetarisk färs, färs på svenskt viltkött, mer potatis och mindre ris, odlad svensk ASC-märkt fisk som ätit vegetabilier istället för fiskmjöl, närodlad grönkål, fryst broccoli, fryst bröd som kunden tinar hemma, gårdagens bröd till extrapris, 1 liter ekologisk mjölk, 1 liter ekologisk havredryck, 1 liter osötad yoghurt, lufttorkad delikatesskinka på svenskt vildsvin, ekologiska och Fairtrade-märkta bananer, svenska äpplen som lagrats för lång hållbarhet, annan frukt efter säsong, frysta ekologiska bär, ekologiska ägg från frigående höns utomhus, färdigrätt på grönsaker som annars skulle ha slängts i butik samt färdig pyttipanna på svenska råvaror.

Senast uppdaterad: 2017-01-17 10:41

Dela med dig