Till midsommar vill vi äta svenskt

18 juni 2018

En ny Sifoundersökning* visar att åtta av tio tycker att det är viktigt att välja svenska råvaror till midsommar. Försäljningsstatistik som Hemköp tagit fram för hela dagligvaruhandeln visar också att det finns regionala skillnader i vad vi serverar på midsommarbordet. Till exempel serveras inlagd sill gärna i norra Sverige medan matjesillen dominerar i de södra delarna.

Midsommarmat HR

Hur vi äter vår midsommarmat skiljer sig åt beroende på vart i Sverige man bor. Gräddtårta står på många midsommarbord i Dalarna, Värmland och de norra delarna av landet. I Skåne hittar vi inte många tårtor men däremot favoriten prinskorv hos många. Strömming finns på majoriteten av norrlänningarnas midsommarbord men serveras sällan hos göteborgarna.

De regionala skillnaderna håller i sig från år till år men intresset för att handla svenska råvaror ökar.

– Vi kan tydligt se att våra kunder önskar svenska råvaror, särskilt till högtider som midsommar. Vi utvecklar ständigt vårt sortiment så att fler ska kunna välja svenskproducerat och närodlat. Att välja svensk mat är klimatsmart med kortare transportsträckor och mindre miljöbelastning, säger Sven Skarlöv, försäljningschef på Hemköp.

Klassiker som finns på de flestas midsommarbord är sill, färskpotatis, lax, ägg, gräddfil, knäckebröd och lagrad ost, men också grillat kött och jordgubbar.

Se statistik över regionala skillnader på midsommarbordet på nästa sida.

* Webbaserad undersökning från Sifo på uppdrag av Hemköp, genomförd maj 2018. Representativ för Sveriges befolkning med 1 069 respondenter.

För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl
pressansvarig Hemköp
elin.jarl@hemkop.se

Regionala skillnader för svenskarnas midsommarmat

(se bilaga)

Grön = över medel, Gul = medelvärde, Röd = under medel

Statistiken visar försäljningssiffror av utvalda midsommarprodukter i procent för svenska livsmedelsbutiker över landet under vecka 23-25, 2017. Försäljningssiffrorna är sedan justerade efter hur många människor som bor i respektive region. Källa: Svensk Dagligvaruhandel/Nielsen.

Regionsindelningar
Följande städer ingår i region norr: Hudiksvall, Ljusdal, Sundsvall, Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Örnsköldsvik, Östersund, Umeå, Skellefteå, Lycksele, Piteå, Luleå, Boden, Haparanda, Kalix, Kiruna, Gällivare.

Följande städer ingår i region mellan: Enköping, Eskilstuna, Kristinehamn, Filipstad, Karlstad, Säffle, Åmål, Arvika, Örebro, Karlskoga, Lindesberg, Västerås, Köping, Fagersta, Sala, Borlänge, Falun, Avesta, Hedemora, Ludvika, Mora, Gävle, Sandviken, Bollnäs, Söderhamn.

Följande städer ingår i region öst: Stockholm, Södertälje, Norrtälje, Uppsala, Nyköping, Katrineholm, Visby.

Följande städer ingår i region väst: Falkenberg, Varberg, Göteborg, Alingsås, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, Borås, Lidköping, Skara, Falköping, Skövde, Mariestad.

Följande städer ingår i region sydost: Mjölby, Motala, Linköping, Norrköping, Jönköping, Tranås, Eksjö, Nässjö, Vetlanda, Värnamo, Ljungby, Växjö, Västervik, Hultsfred, Vimmerby, Oskarshamn, Kalmar, Nybro, Karlskrona, Kristianstad, Hässleholm, Halmstad

Följande städer ingår i region syd: Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Malmö, Lund, Trelleborg, Ystad, Simrishamn, Eslöv.

Kategorier: Hemköp